Jakie elementy napędu bramy trzeba regularnie wymieniać?

Napędy bram wjazdowych są czasem opisywane jako bezobsługowe, ale to nie do końca prawda. W zależności od wybranego typu napędu jest kilka elementów, które mogą wymagać regularnej wymiany – na pewno jednak nie na tyle często, żeby się tym przejąć, choć na tyle często, że warto o tym wiedzieć.

Akumulatory

Jeżeli napęd do bramy ma zasilanie akumulatorowe – raczej niezbyt często spotykane, ale dostępne – to koniecznością jest regularna kontrola, a najpewniej też wymiana baterii. Jak często się to robi? W zależności od konstrukcji producenci zalecają interwały od 2 do 5 lat. I choć nie jest to wartość, której przekroczenie miałoby od razu negatywne skutki, warto o tym pamiętać, bo akumulator, który nie pracuje z optymalnymi wartościami prądu, może przyspieszyć zużycie innych elementów, ponieważ zaburzy charakterystykę pracy całego napędu. Podobne obostrzenia mogą dotyczyć niektórych innych elementów układu elektrycznego, na przykład styków, kondensatorów czy przekaźników.

Paski napędowe

W napędach z pasami klinowymi trzeba regularnie kontrolować ich stan. Trwałość dobrej jakości pasa będzie wynosiła zwykle kilka lat, ale tak samo, jak każdy inny napęd pasowy, również ten przy bramie będzie podlegał rozciągnięciu, a sam pas może się dodatkowo kruszyć. W tym przypadku kluczowe znaczenie będzie miała konstrukcja napędu. Jeśli pas będzie dobrze chroniony przed szkodliwymi warunkami środowiskowymi, to w wielu napędach wytrzyma bez problemu prawie 10 lat, nawet jeśli producent zaleca częstszą wymianę. Jednak w napędach niższej klasy raczej nie można liczyć na tak długą eksploatację. Podobne zalecenia będą wydane także w stosunku do napędów łańcuchowych.

Sprężyny

Napędy wyposażone w sprężyny wymagają ich konserwacji, a często też wymiany co jakiś czas. Nawet dobrze zabezpieczone przed korozją sprężyny nie są wieczne, a ich pęknięcie w najlepszym przypadku oznacza zablokowanie mechanizmu, a w najgorszym – jego poważne uszkodzenie. Zważywszy na fakt, że są to relatywnie tanie elementy, na pewno nie warto na siłę przedłużać ich okresu eksploatacyjnego, choć oczywiście prawidłowa konserwacja przeprowadzana w zalecanych interwałach pozwoli wykorzystać je do maksimum. Warto przy okazji dodać, że sprężyny należy przeglądać nie tylko w samych mechanizmach napędowych, ale ogólnie w całej konstrukcji bramy, jeśli są tam zastosowane. Ich pęknięcie zawsze niesie ze sobą spore ryzyko dodatkowych uszkodzeń, których naprawa może być kosztowna lub wręcz niemożliwa.