Oszustwo metodą „spoofingu” jest często powodem strat oszczędności całego życia. Spoofing to metoda wyłudzania danych wrażliwych lub pieniędzy. Apelujemy o ostrożność przy tego typu kontaktach i weryfikację tożsamości dzwoniących do nas osób. Pamiętajmy! Oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać naszą naiwność. W ostatnim czasie otrzymaliśmy kilka zgłoszeń o próbie oszustw tego typu metodą, gdzie rozmówcy z akcentem wschodnim podszywali się za pracowników banku.

Spoofing telefoniczny to nic innego jak coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę.

Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej.

W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów. Sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie, jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto.

Otrzymaliśmy ostatnio niepokojące sygnały od mieszkańców naszego powiatu, w sprawie próby oszustw ludzi, którzy podszywali się pod pracowników banku. Informowali oni rozmówców, że ich pieniądze są w niebezpieczeństwie, że padli ofiarami oszustwa i trzeba je błyskawicznie wypłacić. Policjanci apelują, że jeśli otrzymamy już taki telefon, to bardzo ważne jest to, abyśmy się rozłączyli z rozmówcą, powiadomili osoby najbliższe i zweryfikowali tego typu zgłoszenie z pracownikami swojego banku. Oszuści bardzo często grają na emocjach i nie pozwalają rozmówcy na zakończenie połączenia, wywierając cały czas presję.Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.