Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Będzin

Wśród części kierowców istnieje przekonanie, że czerwone światło przed przejazdem kolejowo-drogowym jest tylko ostrzeżeniem, a nie kategorycznym zakazem wjazdu na tory. Niestety w gronie użytkowników dróg znajdują się też tacy, którzy uważają że przejechanie slalomem między opuszczonymi rogatkami to przejaw sprytu i oszczędność czasu, a nie skrajnej głupoty i igrania ze śmiercią. Dlatego powstała kampania Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, w którą włączyła się także Policja.

Głównym celem kampanii jest kontrola w rejonie przejazdów oraz informowanie i edukacja uczestników ruchu o niebezpieczeństwach, jakie grożą na przejazdach kolejowych oraz na tzw. dzikich przejściach. Policjanci apelują o zachowanie ostrożności i rozwagę w tych miejscach.

Pośpiech, ignorancja, brawura i brak rozsądku to najwięksi zabójcy na torach. Tarczą, chroniącą kierowców przed nieszczęściem, jest wiedza na temat przepisów i odpowiedzialność za siebie oraz inne osoby. Poprzez szeroko zakrojone działania będziemy edukować uczestników ruchu drogowego i walczyć o to, co najcenniejsze: ludzkie zdrowie i życie.

Droga hamowania pociągu jest około 13 razy dłuższa niż droga hamowania samochodu. Na osobówkę uderzoną przez pędzący pociąg działają podobne siły jak na aluminiową puszkę potrąconą przez samochód. To pokazuje jakie szanse w zderzeniu z pociągiem ma użytkownik drogi, który lekceważy przepisy.

Kiedy dochodzi do niebezpiecznego zdarzenia na przejeździe kolejowo-drogowym, kierowcy panikują i nie wiedzą jak się zachować. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadziły #ŻółteNaklejkiPLK. Naklejki znajdują się na napędach rogatek lub na krzyżach świętego Andrzeja od strony torów. Na każdej takiej naklejce umieszczony został indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu składający się z 9 cyfr. Przedstawione w ten sposób informacje pozwalają na precyzyjną identyfikację lokalizacji przejazdu lub przejścia. Na naklejkach umieszczono również numery telefonów do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i nr alarmowy 112. Pozwala to na usprawnienie komunikacji pomiędzy poszczególnymi służbami w sytuacji zagrożenia na torach oraz precyzyjną identyfikację przejazdu kolejowo-drogowego osobie przyjmującej zgłoszenie. Skorzystanie z Żółtej Naklejki może przyspieszyć zatrzymanie pociągu w bezpiecznej odległości od przejazdu i zapobiec tragedii.

infografika o żółtych naklejkach PLK

Nierozważne zachowanie kierujących i pieszych na torowisku może nieść za sobą tragiczne skutki. Dlatego przypominamy podstawowe zasady i przepisy związane z poruszaniem się w obrębie przejazdów kolejowych.

Kierujący pojazdem obowiązany jest:

  • zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
  • przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
  • prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
  • w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

Kierującemu pojazdem zabrania się:

  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu