Franczyza stała się popularną formą kooperacji. Dla franczyzobiorcy oznacza dużą szansę na powodzenie biznesu pod znaną marką. Stworzenie firmy od podstaw zajęłoby sporo czasu. W Polsce funkcjonuje mnóstwo drogerii, banków czy sklepów spożywczych, które mają rozbudowaną sieć franczyzobiorców, która jest stale powiększana. Zazwyczaj znana marka jest "skazana" na sukces. Ale czy zawsze? Czy na franczyzobiorcę czyhają jednak również pułapki, w które nietrudno wpaść?
Pomoc franczyzodawcy
Franczyzodawca w umowie franchisingowej zobowiązuje się przekazać franczyzobiorcy know-how oraz często szkolenia dla pracowników. Wiedza zdobyta przez przez franczyzodawcę przez wiele lat funkcjonowania na rynku jest nieoceniona. Know-how przedsiębiorstwa zdobywane jest dzięki praktyce. Franczyzobiorca powinien zorientować się czy franczyzodawca rzeczywiście przekazuje pełną wiedzę swoim kooperantom. Można to zrobić w bardzo prosty sposób - jeśli sieć franczyzobiorców jest mocno rozbudowana, wystarczy odwiedzić któregoś z nich. Poza tym warto wiedzieć, że jeżeli liczba placówek, z którymi kooperuje franczyzodawca jest duża, możemy być pewni, że nagle nie znikną. To, że funkcjonują oznacza, że generują dochody, a więc współpraca jest korzystna dla obu stron umowy franchisingowej.
Konkurencja
Konkurencja istnieje i co do tego żaden potencjalny franczyzobiorca nie będzie miał wątpliwości. Jednak zdrowa konkurencja nie pozwala na prowadzenie kilku placówek należących do tej sami sieci franchisingowej znajdujących się w bardzo bliskiej odległości. Dlatego też w umowie franczyzy teren, jaki obejmie franczyzobiorca powinien być ściśle określony. Leży to również w interesie franczyzodawcy, bowiem każdy z kooperantów powinien generować określony dochód.
Lista najpopularniejszych franczyz - https://franczyzawpolsce.pl/raporty/8214-te-30-franczyz-najbardziej-interesuje-polakow - zobacz, które franczyzy cieszą się nieustającą popularnością w Polsce.
Wybór sposobu opodatkowania
Franczyzobiorca nadal jest przedsiębiorcą. Działa pod marką franczyzodawcy, ale to nie on decyduje o formie opodatkowania. To przedsiębiorca działający pod cudzym szyldem powinien zdecydować jaki sposób rozliczenia będzie dla niego najkorzystniejszy. Przedsiębiorca może wybrać:
- zasady ogólne,
- podatek liniowy,
- ryczałt.
Wybierając powyższe należy mieć na uwadze dochód, jaki franczyzobiorca może wygenerować.
Promocja i reklama
Franczyzobiorca nie ma możliwości reklamowania marki i jej produktów, nie może wdrażać własnych kanałów promocji. To zadanie franczyzodawcy. Jest to ważne szczególnie w przypadku małych sieci franchisingowych. Rozbudowane sieci są mocno rozbudowane, a co za tym idzie wypromowane, ale mniejsze mogą mieć z tym problem.
Samodzielność franczyzobiorcy? Niekoniecznie
Jeżeli zależy Ci na tym, żebyś mógł działać samodzielnie, bycie franczyzobiorcą nie jest dla Ciebie. Nie ma możliwości aby franczyzobiorca podejmował decyzje dotyczące produktów czy reklamy. Obowiązują reguły ustalone przez franczyzodawcę. Ma to swój plus - spójność sieci franczyzowej, która jest dobrze odbierana przez klientów.
Istnieje szereg niebezpieczeństw, które potencjalny franczyzobiorca powinien wziąć pod uwagę decydując się na współpracę w ramach umowy franchisingowej. Do powyższych należy doliczyć np. lokalizację lokalu oraz grupę docelową. Ponadto należy pamiętać, że gotowy pomysł na biznes nie oznacza, że w praktyce będziesz przysłowiowo leżeć do góry brzuchem. Cały czas pozostaniesz przedsiębiorcą ciężko pracującym na swoje pieniądze.