Czym jest franczyza?
Franczyza to coraz szerzej rozpoznawalna metoda dystrybucji produktów lub usług. Obejmuje ona tak zwanego franczyzodawcę oraz franczyzobiorcę. Franczyzodawca ustanawia znak towarowy marki lub nazwę handlową i pełen system biznesowy. Franczyzobiorca natomiast płaci tantiemy i często opłatę wstępną za prawo do prowadzenia działalności pod nazwą i systemem franczyzodawcy. Technicznie rzecz biorąc, umowa wiążąca obie strony to franczyza, ale termin ten częściej odnosi się do faktycznej działalności prowadzonej przez franczyzobiorcę.
Typy relacji franczyzowych - co je charakteryzuje?
Istnieją różne typy relacji franczyzowych. Najbardziej znanym typem jest franczyza w formacie biznesowym. W przypadku tym przypadku franczyzodawca dostarcza franczyzobiorcy nie tylko swoją nazwę handlową, produkty i usługi, ale cały system prowadzenia działalności. Franczyzobiorca zazwyczaj otrzymuje pomoc w zakresie wyboru lokalizacji i rozwoju, instrukcje obsługi, szkolenia, standardy marki, kontrolę jakości, strategię marketingową i wsparcie w zakresie doradztwa biznesowego. Franczyza tradycyjna z kolei stosowana jest w przypadku sprzedaży produktów - można ją spotkać w przemyśle butelkowym, benzynowym, motoryzacyjnym i innych branżach produkcyjnych. Franczyzy można rozdzielić także na kategorię dystrybucyjną - jak wyżej, w przypadku sprzedaży - i usługową, na przykład w gastronomii, turystyce lub hotelarstwie.
Franczyza a relacja z klientem
Marka franczyzodawcy jest jego najcenniejszym zasobem, a konsumenci decydują, w której firmie robić zakupy i jak często odwiedzać tę firmę, na podstawie tego, co wiedzą na temat danej marki. Oczekują, że ich oczekiwania na temat marki zostaną spełnione. Franczyzobiorca rozwija relacje ze swoimi klientami, aby zyskać ich lojalność - dzięki temu decydują się na zakupy w jego firmie. Franczyza dotyczy także systemów wsparcia - franczyzodawcy zapewniają narzędzia i wsparcie, aby ich franczyzobiorcy mogli sprostać standardom marki. Przy wyborze systemu franczyzowego warto ocenić rodzaje wsparcia, które są oferowane, a także to, w jaki sposób franczyzodawca zarządza rozwojem produktów oraz usług w taki sposób, aby nadążyć za zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów.
Usługi świadczone przez franczyzodawców - co do nich należy?
Niektóre z bardziej powszechnych usług, które franczyzodawcy świadczą franczyzobiorcom, to na przykład: renomowana marka, szkolenia dla zespołu zarządzającego, wybór i pomoc przy zorganizowaniu lokalizacji, marketing oraz reklama, czy badania usług oraz wsparcie. Ponieważ klienci postrzegają systemy franczyzowe jako swego rodzaju łańcuch operacji, doskonałe produkty i usługi dostarczane przez jednego franczyzobiorcę przynoszą korzyści całemu systemowi. Chociaż z punktu widzenia opinii publicznej franczyzy wyglądają jak każda inna sieć markowych firm, zasadniczo się od nich różnią. W systemie franczyzowym właściciel marki nie zarządza i nie obsługuje na co dzień lokalizacji, w których konsumenci znajdują swoje produkty i usługi. Służenie konsumentowi to rola i odpowiedzialność franczyzobiorcy.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski