Kto oferuje swoje usługi na platformie Travelist?
Unijna dyrektywa Omnibus, obowiązująca już od półtora roku, wprowadziła szereg zmian mających na celu zwiększenie ochrony konsumentów w cyfrowym świecie. W związku z tym Prezes UOKiK podjął decyzję zobowiązującą serwis Travelist do poprawy swoich praktyk informacyjnych.
  1. Dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów.
  2. Travelist zobowiązany do zmiany sposobu informowania użytkowników.
  3. Konsumenci mogą zgłaszać reklamację i otrzymać rekompensatę.
  4. Inne platformy również podlegają kontrolom UOKiK.

Od 18 czerwca 2024 r., zgodnie z decyzją Prezesa UOKiK, serwis Travelist.pl musi lepiej informować swoich użytkowników o tym, kto sprzedaje na platformie. Wcześniej brakowało tam kluczowych informacji wymaganych przez dyrektywę Omnibus, co mogło wprowadzać konsumentów w błąd. Serwis nie określał jasno, że prezentowane oferty pochodzą od przedsiębiorców oraz jakie są obowiązki związane z realizacją umowy między platformą a sprzedawcą.

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreślił: Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Użytkownicy platform handlowych powinni móc znaleźć istotne z punktu widzenia zawieranej umowy informacje bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek i domyślania się, o co chodzi w kierowanym do nich komunikacie.

W wyniku interwencji UOKiK, Travelist.pl musi teraz bezpośrednio wskazywać, że oferty pochodzą od przedsiębiorców, którzy są stroną umowy i są odpowiedzialni za jej wykonanie. Platforma odpowiada za funkcjonalność serwisu, w tym możliwość dokonywania rezerwacji i płatności oraz wystawiania opinii.

Konsumenci, którzy zgłosili reklamację dotyczącą niedopełnienia obowiązków informacyjnych przez Travelist, mogą liczyć na rekompensatę w postaci środków w wysokości 50 zł do wykorzystania w serwisie. Ci, którzy jeszcze tego nie zrobili, mają 30 dni na złożenie reklamacji od momentu, gdy spółka poinformuje ich o decyzji Prezesa UOKiK.

To nie jedyne działania Prezesa UOKiK związane z dyrektywą Omnibus. Po interwencjach Urzędu, wielu przedsiębiorców zmieniło swoje praktyki informacyjne. Dotyczy to takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro. Aktualnie prowadzone są również postępowania przeciwko Zalando i Booking.

W razie jakichkolwiek wątpliwości czy problemów, konsumenci mogą skorzystać z infolinii konsumenckiej pod numerem 801 440 220 lub 222 66 76 76, bądź skontaktować się z rzecznikiem konsumentów w swoim mieście lub powiecie.


Na podstawie: Powiat