Podsterowność. Czym jest?

Nie bez powodu otrzymanie uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi wiąże się z obowiązkiem zaliczenia specjalistycznych szkoleń oraz zdania egzaminów państwowych. Podróżowanie autem to czynność, która wymaga od kierujących posiadania stosownych umiejętności, a także znajomości różnych technik jazdy. W wyniku wielu czynników, takich jak na przykład warunki pogodowe i drogowe, stan opon, prędkość lub ostre zakręty, w czasie jazdy może dojść do wielu groźnych zdarzeń.

Wśród nich bardzo niebezpieczne są poślizgi spowodowane przez podsterowność. Jest to jedno z groźniejszych zjawisk, w przypadku którego samochód zachowuje się na drodze nie tak, jak wymaga tego kierowca. Opcje są najczęściej dwie. Chodzi o nadsterowność i podsterowność. Poniżej można znaleźć sporo informacji na temat tego drugiego problemu.

Podsterowność - co to takiego?

Pojęcie podsterowności oznacza niestandardowe zachowanie samochodu w czasie jazdy po łuku i zakrętach o różnym stopniu ostrości. Oznacza to, że samochód nie jedzie zgodnie z ustawieniem kierownicy przez kierowcę. Takie nieobliczalne i groźne zachowanie pojazdu sprawia, że pojazd nie utrzymuje swojego toru jazdy i może zjechać na przeciwległy pas albo nawet wypaść z trasy. Warto więc uzyskać dodatkowe informacje związane z podsterownością.

Podsterowność to nic innego, jak zjawisko, w którym w poślizg wpadają przednie koła pojazdu. Oznacza to, że samochód nie reaguje na ruchy kierownicą i jedzie prosto lub skręca o wiele słabiej w porównaniu z ułożeniem kierownicy. W związku z tym auto może wypadać na zewnętrzne sektory pokonywanego łuku albo może całkowicie wylecieć z drogi, co jest oczywiście bardzo groźne. Najbardziej na podsterowność są narażone samochody z przednim napędem oraz silnikami, które są umieszczone centralnie. Wiele dróg sprzyja podsterowności. Do tego częstym czynnikiem powodującym taki problem jest nieuwaga i niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.

Uwaga: Zobacz ciekawą ofertę opon zimowych na 24opony.pl

Podsterowność a nadsterowność

Nie tylko podsterowność jest groźnym zjawiskiem prowadzącym do poślizgu. Innym problemem jest nadsterowność sprawiająca, że tył auta ucieka na zewnątrz łuku, podczas gdy przód skierowany jest ku środkowi. Takie zjawisko może doprowadzić do wypadnięcia z drogi lub do obrotu pojazdu wokół własnej osi. Oczywiście problem ten dotyczy wszystkich samochodów, niezależnie od napędu, ale znacznie większym ryzykiem są obarczone auta wyposażone w napęd na tylne koła.

Jak się zachowywać w przypadku podsterowności

Obecnie w nowoczesnych samochodach producenci stosują specjalne rozwiązania, takie jak na przykład systemy kontroli trakcji ESP. Zadaniem takich technologii jest wyhamowanie tylnego wewnętrznego koła. Dzięki temu możliwe jest przywrócenie toru jazdy, po którym następuje również wyhamowanie zewnętrznego tylnego koła. W ten sposób można zmniejszyć prędkość samochodu do bezpiecznego poziomu.

W starszych samochodach bez systemów kontroli trakcji kierowca musi użyć swoich umiejętności, aby wyjść z poślizgu powodowanego przez podsterowność. Podstawą jest unikanie gwałtownego hamowania, które może tylko pogorszyć sprawę. O wiele lepiej jest puścić gaz i stopniowo wytracać prędkość. Dodatkowo można skręcić koła w kierunku poruszania się pojazdu, w sposób delikatny. W ten sposób będą one w stanie szybciej złapać przyczepność.

Podczas kursów i egzaminów na prawo jazdy, kursanci nie uczą się jak radzić sobie z podsterownością albo nadsterownością. Warto więc doszkalać się w tym zakresie szukając praktycznych porad w Internecie. Najbardziej rozsądną opcją jest zainwestowanie w dodatkowy kurs pod okiem doświadczonych instruktorów. Podczas takich szkoleń można w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach nauczyć się prawidłowych nawyków.