Cechy biznesu franczyzowego

2 min czytania
Cechy biznesu franczyzowego

Działalność franczyzowa polega na współpracy dwóch przedsiębiorstw: franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Pierwszy jest znaną firmą, posiadającą własny model biznesowy. Udziela on franczyzobiorcy technologii, know-how oraz prawa do korzystania z marki za określone wynagrodzenie. Natomiast ten przyjmuje obowiązki nakładane przez główne przedsiębiorstwo. Obie strony podpisują umowę franczyzy.

a) Podział franczyzy Biznes franczyzowy dzieli się według następujących kryteriów: a) rodzaj działalności:

  • handlowa - sprzedaż asortymentu udostępnionego przez franczyzodawcę, który dostarcza wytyczne odnośnie wizualizacji sklepu, udostępnia wiedzę sprzedażową i znaki towarowe; spotykana głównie w sklepach odzieżowych, obuwniczych, spożywczych, stacjach paliw,

  • dystrybucyjna - franczyzodawca przekazuje oprogramowanie, receptury i wzory potrzebne do wykonania usługi; występuje w bankach i restauracjach,

  • dystrybucji produktu - współpraca na linii dostawca-sprzedawca; franczyzobiorca otrzymuje prawo do korzystania z marki, ale sprzedaż odbywa się bez wsparcia specjalistów i planów marketingowych,

  • koncepcji działalności - pełne wsparcie ze strony franczyzodawcy; udostępnia wszystkie metody wykorzystywane w funkcjonowaniu oraz przeprowadza szkolenia,

c) organizacja systemu:

  • bezpośrednia - franczyzodawca sam udziela licencji, kontroluje przestrzeganie warunków umowy, świadczy pomoc w prowadzeniu biznesu,
  • wielokrotna - franczyzobiorca prowadzi minimum dwa punkty sprzedaży; jest zobowiązany, na życzenie opiekuna, do utworzenia umówionej liczby jednostek w określonym czasie,
  • masterfranczyza - umowa na wyłączność; franczyzobiorca przejmuje wiele obowiązków franczyzodawcy, przez co uzyskuje swobodę działania; wykorzystywana głównie w biznesie
  • międzynarodowych, gdzie występują różnice prawne i kulturowe w poszczególnych krajach,
  • przedstawicielstwo regionalne - polega na zatrudnianiu pośredników, którzy pozyskują franczyzobiorców.

Właściwości franczyzy

Do założenia przedsiębiorstwa opartego na umowie franczyzy garną się osoby, które:

  • pragną otrzymywać pomoc ze strony dużej firmy w praktycznie każdym aspekcie działalności,
  • nie chcą wypaść z rynku,
  • chcą korzystać z już sprawdzonego modelu biznesowego,
  • dążą do redukcji lub wyeliminowania kosztów związanych z promocją,
  • chcą mieć pewność dostawy towaru.

Zagrożenia wynikające z prowadzenia biznesu franczyzowego to:

  • dokonywanie opłat franczyzowych, przeważnie jako odprowadzanie określonego procentu od wygenerowanych zysków, możliwe jest także dokonanie opłaty wstępnej przed przystąpieniem do sieci,
  • określony w umowie czas trwania współpracy; niestabilność takiego układu,
  • franczyzodawca kontroluje wydatki podległej firmy,
  • prowadzenie działalności zgodnie z koncepcją franczyzodawcy; brak możliwości wprowadzenia kreatywnych rozwiązań,
  • obroty finansowego franczyzodawcy przekładają się na wyniki finansowe franczyzobiorcy; szczególne narażenie na kryzys,
  • możliwy upadek głównego przedsiębiorstwa powoduje zamknięcie działalności przez wszystkich franczyzobiorców.

Więcej informacji Jeżeli chcesz poznać więcej informacji o franczyzie, wejdź na stronę https://franczyzawpolsce.pl/ i poznaj opracowania oraz aktualności z rynku.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

bedzinski24_kf